2025 har varit ett nytt gyllene år för AI-utvecklingen och det blir uppenbart att företag, branscher och marknader som är duktiga på att anpassa sig till AI-verktygen har mycket att vinna. Samtidigt finns det branscher som är mer och mindre bra på att ta sig till nya AI-framsteg och anpassa sin verksamhet till en verklighet där AI kan underlätta vardagen.
Under de senaste åren har det frekvent diskuterats hur AI-utvecklingen kommer att påverka mänskligheten i stort, med speciellt fokus på hur arbetsmarknaden och ekonomin kommer att förändras. Det finns farhågor om att en stark AI-utveckling ska fasa ut beroende av arbetskraft och göra det svårare för unga människor att hitta jobb i framtiden.
Samtidigt kan AI-verktygen och utvecklingen av AI som hjälpmedel vara positiv för enskilda företag, personer eller branscher som på ett effektivt sätt lär sig att använda dessa. Ökad ekonomisk tillväxt kan i förlängningen frigöra mer resurser som gör att företagen eller branscherna växer, vilket också kan leda till att fler och fler får chansen att anställas inom branscherna när produktiviteten och lönsamheten blir bättre.
Men 2025 har i stora drag handlat om att nya branscher försöker anpassa sig till AI-verktygen och på sitt sätt försöker läsa av hur framtiden ser ut. I vilken utsträckning behöver man känna till AI-verktygen och vilken roll ska de spela i det dagliga arbetslivet? Nedan lyfts några branscher fram där man varit extra snabba på att anpassa sig till AI-utvecklingen på ett smart sätt.
Spelbranschen
Många av världens bästa casinon och spelbolag använder sig av AI i flera delar av verksamheten, bland annat i mer interaktiva slots eller i chattrobotar där kunderna kan kommunicera med kundtjänsten, som då drivs av AI. Även inom branschen för underhållningsspel, exempelvis spel till konsoler eller PC, har varit duktiga på att använda AI för att göra spelutvecklingen bättre.
Reklam- och innehållsproduktion
På sociala medier och i andra mediala kanaler fortsätter reklamen att vara en viktig inkomstkälla och för konsumenten är flödet ofta fullt av reklaminslag av olika slag. Det har tidigare varit ganska dyrt att producera den typen av reklam, men med AI-verktyg har många av processerna kortats och det har också gjort att kostnaderna för produktionen av reklam blivit lägre. Detta märks inom hela reklam- och PR-branschen där man kunnat använda AI på flera olika sätt.
Administration
Företag som sysslar med CMS-system, HR-verktyg och andra administrativa uppgifter har mycket att vinna på att använda sig av AI-verktyg. Med hjälp av dessa går det exempelvis att filtrera, sortera och söka i data på ett mycket effektivare sätt än tidigare, när medarbetarna behövde göra mer på egen hand. Kvalitetsportalen inom företagshälsovård är ett konkret exempel på ett smart system som används i Finland och som kan utvecklas ytterligare med AI.
Inom branschen för system och administration har man redan lärt sig att ha stor nytta av AI-utvecklingen, men det mesta pekar på att det kan bli ännu viktigare i framtiden.
Film- och underhållningsindustrin
Det finns vissa som menar på att filmbranschen riskerar att urholka sin egen betydelse för samhället om man använder AI i för stor utsträckning, men vad som blivit uppenbart i många nya filmer och serier är att man på ett allt snyggare sätt kan integrera specialeffekter med hjälp av olika AI-verktyg.
Det är mer tveksamt om AI kommer att kunna ersätta skådespelare och göra den kreativa processen annorlunda när det kommer till själva inspelningen, men i efterarbetet har AI-verktygen förmodligen en viktig roll att spela för hela film- och underhållningsbranschen.

Pär Hansson är grundare av pellespersonliga.se och det är mestadels hans tankar som du får följa här på denna sida.